Social Icons

Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου 2021

‘ Βήματα στην Ιστορία και την Αρχιτεκτονική του Κρανιδίου’ από το Λαογραφικό Κέντρο Κρανιδίου.

Τη Δευτέρα 20 Σεπτεμβρίου 2021 πραγματοποιήθηκε η δράση του Λαογραφικού Κέντρου
Κρανιδίου ‘ Βήματα στην Ιστορία και την Αρχιτεκτονική του Κρανιδίου’ στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας. Με σημείο συνάντησης το προαύλιο του Ιερού Ναού Μεταμορφώσεως, οι συμμετέχοντες επισκεφτήκαμε το Λαογραφικό Μουσείο όπου οι εθελόντριες μας έδειξαν πώς δούλευαν τον αργαλειό οι γυναίκες του τόπου μας για να φτιάξουν στρωσίδια για το σπίτι τους. Είδαμε τα γεωργικά εργαλεία που χρησιμοποιούνταν στις αγροτικές εργασίες όταν όλες γίνονταν με το χέρι και με τη βοήθεια των ζώων, χωρίς μηχανήματα που χρησιμοποιούν καύσιμα για ενέργεια, θυμηθήκαμε πώς φωτίζονταν το βράδυ με το λυχνάρι, δείξαμε στα παιδιά το μύλο και το καβουρντιστήρι του καφέ, το λεβέτι και τη σιδρωστιά για το μαγείρεμα, τα ξύλα που χρησιμοποιούσαν για το φούρνο, το σίδερο που δούλευε με κάρβουνο. Είδαμε την εξέλιξη στην ενδυμασία με τη χρήση των ραπτομηχανών μέχρι και μερικές δεκαετίες πριν, και την ραπτομηχανή του τσαγκάρη – τίποτα δεν πετιόταν, τα ρούχα μεταποιούνταν και τα παπούτσια επισκευάζονταν. Τα παιδιά δεν είχαν ξαναδεί το γουδί και την πέτρα που έτριβαν το αλάτι.

Στο δεύτερο μέρος της δράσης οι ρόλοι αντιστράφηκαν και την ξενάγηση έκαναν οι μαθητές. Μετά την επίσκεψη στο Λαογραφικό Κέντρο ξεκινήσαμε την περιήγηση στις παλιές γειτονιές του Κρανιδίου με πρώτη στάση στο Ηρώων, όπου οι μαθητές μας έδειξαν την οικία του Μιχαήλ Χάσπαρη, δήμαρχου στο Κρανίδι – ήταν αυτός που έφερε το νερό στο Κρανίδι το 1952 και σταμάτησε η μεταφορά του από τα κοντινά πηγάδια, όπως μας είπαν τα παιδιά.
Συνεχίσαμε για τη Μπαρδούνια, όπου απολαύσαμε όμορφες γωνιές μέσα σε στενά, πετρόχτιστα σπίτια του 19ου αιώνα και την θέα του Κρανιδιού λουσμένου στο φως του ήλιου στο δρόμο για τον Άγιο Γιώργη. Η επόμενη στάση μας ήταν στην οικεία του Εμμανουήλ Ρέπουλη, σημαίνοντος πολιτικού του τόπου μας, το ‘δεξί χέρι’ του Βενιζέλου που τον αντικαθιστούσε όταν απουσίαζε στο εξωτερικό, όπως μας είπαν τα παιδιά. Έπειτα κατηφορίσαμε στην Κάτω Πλατεία, όπου μας μίλησαν οι μαθητές για τον τοπικό μας ήρωα Αρσένιο Κρέστα (Παπαρσένη), αρχηγό των ‘Στρατιωτικών Δυνάμεων Αργολίδος’ με απόφαση των προεστών της Αργολίδας και των γύρω νησιών, ο οποίος πήρε μέρος στην πολιορκία του Ναυπλίου, πολέμησε και ανδραγάθησε στον Ξεριά στο Άργος στη Μονή Κατακεκρυμμένης , στη Στυλίδα, στην Αγία Μαρίνα και στα Δερβενάκια, και έπεσε ηρωικά στον Άη Σώστη το 1822 όπου και τάφηκε.
Η διαδρομή μας συνεχίστηκε προς τον Ιερό Ναό των Εισοδίων της Παναγίας, την Κάτω Παναγία, θαυμάζοντας τα όμορφα αναπαλαιωμένα πέτρινα σπίτια με τη χαρακτηριστική αρχιτεκτονική τους και τα πλεκτά κουρτινάκια στα παράθυρα. Ανεβήκαμε έπειτα στους Μύλους, όπου τα παιδιά μας μίλησαν για την αρχιτεκτονική τους και τη λειτουργία τους, με την ανέξοδη και ανεξάντλητη πηγή ενέργειας του ανέμου. Θαυμάσαμε την πανοραμική θέα του τόπου μας και πήραμε το δρόμο της επιστροφής από άλλη μια παλιά συνοικία του Κρανιδίου, τα Σαραντάσπιτα. Κοντά στο τέλος της διαδρομής μας, στην οδό Διονυσίου Βούλγαρη που διασχίζει ένα μεγάλο μέρος του Κρανιδιού, τα παιδιά μας μίλησαν για τον ηγούμενο της μονής του Αυγού που όρκισε στο Γκούρι Βιτόρεσε το σώμα των συμπατριωτών μας με επικεφαλής τον Παπαρσένη πριν αναχωρήσουν για την πολιορκία του Παλαμηδίου – δίκαια η οδός φέρει το όνομά του.
Τελευταίος σταθμός η Πάνω Πλατεία, στην προτομή του συντοπίτη μας Υπουργού Εξωτερικών Γιάννου Κρανιδιώτη, είχε επισκεφτεί το Κρανίδι αναζητώντας τις ρίζες του, ωστόσο ο πρόωρος χαμός του άφησε ανεκπλήρωτη την επιθυμία του να γνωρίσει από κοντά τους συγγενείς του.
Η επιτυχία της δράσης μας, που η πανδημία δεν μας επέτρεψε να την πραγματοποιήσουμε στην κλίμακα που θα θέλαμε, έγκειται στο ότι κατορθώσαμε να φέρουμε σε αλληλεπίδραση τις γενιές του τόπου μας, να θυμηθούμε το Κρανίδι των παιδικών μας χρόνων μέσα από τις κουβέντες που έδιναν κι έπαιρναν σε όλη τη διαδρομή, να τον γνωρίσουμε στους κατοίκους του που δεν είναι η γενέτειρά τους, κυρίως όμως, στο ότι δώσαμε κι άλλους λόγους στη νέα γενιά να αγαπήσει τη μικρή μας πατρίδα- αυτή η γενιά, άλλωστε, είναι το μέλλον και η συνέχεια του Κρανιδίου.
Ευχαριστούμε θερμά όσες και όσους συμμετείχαν στην πραγμάτωση και την επιτυχία της δράσης μας! Το υλικό από τη δράση μας είναι προς επεξεργασία, στο επόμενο διάστημα θα προσπαθήσουμε να μοιραστούμε μαζί σας τα απολαυστικά βήματα στην ιστορία και την αρχιτεκτονική του Κρανιδίου!