Δύο είναι οι μεγάλες διάφορες που επιφέρει ο «Κλεισθένης» στο καταρτισμό των ψηφοδελτίων των συνδυασμών.
Πρώτον, αυξάνει τον απαιτούμενο αριθμό γυναικών στο 40% «τουλάχιστον» του συνόλου των υποψηφίων σε όλα τα ψηφοδέλτια, είτε για το Δήμο είτε για τα κοινοτικά συμβούλια (άρθρα 14.4γ και άρθρο 16.5γ). Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι για έναν συνδυασμό με το ελάχιστο νούμερο υποψηφίων για το δημοτικό συμβούλιο, δηλαδή με είκοσι επτά (27) υποψηφίους (άρθρο 14.γ) χρειάζονται έντεκα (11) γυναίκες, σε αντίθεση με τις προηγούμενες εκλογές που απαιτούνταν οχτώ(8). Στην περίπτωση δε που ένας συνδυασμός θέλει να έχει το μέγιστο αριθμό των πιθανών υποψηφίων (27+50%), τότε θα χρειαστεί δέκα έξι (16) γυναίκες.
Η δεύτερη μεγάλη διαφορά είναι ότι αποσυνδέεται το ψηφοδέλτιο των υποψηφίων δημάρχων και δημοτικών συμβούλων από το ψηφοδέλτιο για τους κοινοτικούς συμβούλους. Μάλιστα θα υπάρχουν ξεχωριστές κάλπες για τις δύο εκλογές. Αυτό σημαίνει ότι ένας συνδυασμός μπορεί να κατέλθει στις εκλογές για να κερδίσει μόνο το Δήμο και να εκλέξει δημοτικούς συμβούλους και να μην κατεβάσει κανέναν υποψήφιο για τα κοινοτικά συμβούλια.
Αντίστοιχα όμως, μπορεί κι ένας συνδυασμός να διεκδικήσει μόνο την ψήφο σε ένα από τα 8 κοινοτικά συμβούλια.
Οπότε, προκύπτει η πιθανότητα η πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου και αυτή του κοινοτικού συμβουλίου να προέρχεται από διαφορετικές παρατάξεις. Αν αυτό συνδυαστεί με την απλή αναλογική, που δεν εξασφαλίζει, εκτός απροόπτου, σε κανέναν συνδυασμό την αυτοδυναμία, είτε σε επίπεδο Δήμου είτε σε επίπεδο κοινότητας, και τις αυξημένες αρμοδιότητες των κοινοτήτων (άρθρο 84. 1α – «αποφασίζει ποια έργα και δράσεις θα εκτελεστούν στην κοινότητα, από το ποσοστό των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων που προορίζονται για επενδυτικές ανάγκες του δήμου» και άρθρο 86 μεταβίβαση αρμοδιοτήτων του Δήμου) καταλαβαίνει κανείς ότι η συνεργασία και η συνεννόηση μεταξύ των κοινοτήτων και του Δήμου είναι επιτακτική.
ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ
Τα άρθρα 4 και 5, μετονομάζουν τις δημοτικές και τοπικές κοινότητες σε κοινότητες.
Πλέον, οι κοινότητες διαχωρίζονται σε αυτές που έχουν πληθυσμό κάτω των 300 ατόμων, σε αυτές που έχουν πληθυσμό μεταξύ 300 και 2.000 ατόμων και αυτές που έχουν πληθυσμό μεταξύ 2.000 και 10.000 ατόμων.
Στην Ερμιονίδα δεν υπάρχει κοινότητα κάτω των 300 κατοίκων. Οι Φούρνοι, τα Δίδυμα, η Κοιλάδα, το Θερμήσι και το Ηλιόκαστρο εμπίπτουν στην κατηγορία 300 -2.000 κατοίκων ενώ Κρανίδι, Ερμιόνη και Πορτοχέλι βρίσκονται στην κατηγορία κοινοτήτων με πληθυσμό 2.000-10.000 κατοίκων. Αντίστοιχα με την κατηγοριοποίησή τους αλλάζουν και τα μέλη των κοινοτικών συμβουλίων.
Στους Φούρνους , τα Δίδυμα, την Κοιλάδα, το Θερμήσι και το Ηλιόκαστρο τα συμβούλια θα αποτελούνται από 5 μέλη ενώ σε Κρανίδι, Ερμιόνη και Πορτοχέλι θα είναι 7μελή.
Όσον αφορά τον καταρτισμό των ψηφοδελτίων των Κοινοτήτων, όπως προείπαμε οι κοινότητες έχουν πλέον ξεχωριστό ψηφοδέλτιο. Επίσης, η ποσόστωση του 40% τουλάχιστον των υποψηφίων από κάθε φύλο ισχύει και για τις κοινότητες. Για τα 5μελή συμβούλια, λοιπόν, ο κάθε συνδυασμός μπορεί να έχει ελάχιστα 5 υποψηφίους, εκ των οποίων τουλάχιστον 2 γυναίκες, και μέγιστα 8 με 3 γυναίκες. Για τα 7μελή συμβούλια, 7 και 11 αντίστοιχα, εκ των οποίων τουλάχιστον 3 γυναίκες στην πρώτη περίπτωση και 4 στην δεύτερη. Όπως αναφέραμε σε προηγούμενο άρθρο, για την εκλογή και των συμβούλων των κοινοτήτων εφαρμόζεται η απλή αναλογική (άρθρο 33).
Τέλος, σημαντικό είναι ότι ο πρόεδρος του κοινοτικού συμβουλίου δεν προκύπτει από τον επικρατών συνδυασμό αλλά μετά από ψηφοφορία που διενεργείται εντός του συμβουλίου της κάθε κοινότητας μεταξύ των δύο πρώτων συμβούλων των δύο πρώτων σε ψήφους συνδυασμών (άρθρο 80). Πράγμα που σημαίνει ότι πρόεδρος μπορεί να εκλεγεί και ο επικεφαλής του συνδυασμού που ήρθε δεύτερος σε ψήφους.
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΝΕΔΥΠΕΡ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου